بازار برده‌ها با نیم‌تنه‌ی ناپدیدشده‌ی ولتر

 تاریخچه اثر :

بازار برده‌ها با نیم‌تنه‌ی ناپدیدشده‌ی ولتر یکی از معروف‌ترین نقاشی‌های سالوادور دالی در سال 1940 با رنگ‌روغن روی بومی با ابعاد 47*66 سانتی‌متر کشیده شده و اکنون در موزه‌ی سالوادور دالی نگهداری می‌شود.

 

بازار برده ها

 

تحلیل و تفسیر متفاوت از این اثر :

سالوادور دالی در تابلوی بازار برده‌ها با نیم‌تنه‌ی ناپدیدشده‌ی ولتر از خطای دید، یکی از تکنیک‌های مورد علاقه‌اش در نقاشی که توسط جوزپه آرچیمبولدو در قرن شانزدهم بسیار استفاده شده، استفاده کرده است. در پلان اول این نقاشی زنی را می‌بینیم که پشت به مخاطب، تکیه‌داده به میزی با رومیزی قرمز، به نیم‌تنه‌ی ولتر که در میانه‌ی نقاشی با تکنیک خطای دید پنهان شده، خیره شده است. دو فرد ایستاده در مرکز نقاشی با کلاه‌های سیاه و یقه‌های سفید همراه با فضای اطراف خود تصویری از ولتر را تشکیل داده‌اند و این شاید مهم‌ترین نکته‌ی این تابلو باشد.

ولتر یکی از مخالفان سرسخت برده‌داری بود و نهادن آن به‌صورت پنهانی در میانه‌ی تابلو به‌ظاهر تأییدی بر عقاید او در این باب است. البته این امکان وجود دارد که نقاش با دیدی بازتر خود ولتر را در با خطای دید در بازار برده‌فروش‌ها مخفی کرده باشد، تا به برده‌بودن او، و البته تمامی انسان‌ها، به‌صورت غیرمستقیم اشاره کرده باشد.

 

 

سالوادور عجیب

 

 

"هر روز صبح وقتي از خواب بلند مي شوم، با خودم مي گويم چه لذتي بالاتر از اينکه مثل «سالوادور دالي» باشي؟! و سريع از خودم مي پرسم امروز چه کار شگفت انگيزي خواهد کرد اين سالوادور دالي؟!» اين جملات را کسي درباره نقاش، مجسمه ساز و گرافيست اسپانيايي «سالوادور دالي» نگفته است. اينها اظهارنظرهاي خود او درباره خودش است! دالي فردي خيال پرداز بود که براي جلب توجه ديگران کارهاي عجيبي مي کرد و حرف هاي عجيبي مي زد. همين تفاوت شخصيت هم باعث مي شد تا توجه بيشتري به نقاشي هاي او نشان داده شود . "