نقاشی فیل ها

 

تاریخچه اثر :

تابلوی فیل‌ها در سال 1948 با رنگ‌روغن روی بوم کشیده شده و اکنون در یک مجموعه‌ی خصوصی نگهداری می‌شود .

 

88منئدشش

 

فیل‌ها عموماً نمادی از قدرت، سنگینی و حجم هستند ، اما این حیوانات در بیشتر تابلوهای دالی با پاهایی بلند و باریک به‌تصویر درآمده‌اند و به‌نوبه‌ی خود نمونه‌ای بارز از تلاش نقاشان معاصر ، از جمله دالی، برای دوری از واقع‌نمایی و برهم‌زدن تصور رایج از واقعیت هستند . نحوه‌ی ترسیم پاهای فیل‌ها در این نقاشی در تقابل با وزنی‌ست که معمولاً با دیدن تصویری از یک فیل در ذهن بیننده متبادر می‌شود و دالی توانسته با این خلاقیت به‌خوبی تصورات همیشگی مخاطب را برهم زند .

یکی از نکات جالب‌توجه در این نقاشی سالوادور دالی، حمل دو ابلیسک با چشم جهان‌بین توسط دو فیل موجود در نقاشی و معبدی‌ست که در مرکز نقاشی دیده می‌شود . این نمادها و سایر نمادهای فراماسونری در سایر تابلوهای سالوادور دالی هم دیده می‌شوند .

 

 

سالوادور عجیب

 

"هر روز صبح وقتي از خواب بلند مي شوم، با خودم مي گويم چه لذتي بالاتر از اينکه مثل «سالوادور دالي» باشي؟! و سريع از خودم مي پرسم امروز چه کار شگفت انگيزي خواهد کرد اين سالوادور دالي؟!» اين جملات را کسي درباره نقاش، مجسمه ساز و گرافيست اسپانيايي «سالوادور دالي» نگفته است. اينها اظهارنظرهاي خود او درباره خودش است! دالي فردي خيال پرداز بود که براي جلب توجه ديگران کارهاي عجيبي مي کرد و حرف هاي عجيبي مي زد. همين تفاوت شخصيت هم باعث مي شد تا توجه بيشتري به نقاشي هاي او نشان داده شود . "