آدم‌خواری پاییزی

  

تاریخچه

 

سالوادور دالی نقاشی آدم‌خواری پاییزی را در سال 1396 با رنگ‌روغن روی بومی با ابعاد 56.7*56.7 سانتی‌متر کشیده است. این تابلو اکنون در لندن نگهداری می‌شود.

آدم‌خواری پاییزی یکی دیگر از معروف‌ترین نقاشی‌های سالوادور دالی در سبک سورئالیسم است. دالی این تابلو را در سال 1936 و در زمان آغاز جنگ داخلی اسپانیا کشیده و بسیاری آن را گرنیکای سالوادور دالی می‌دانند.

 

 

N81220926 5796004

 

 

در این نقاشی دالی وحشت و تخریب بی‌رحمانه‌ی جنگ را به‌شکل زن و مردی که روی یک میز درحال خوردن یکدیگر هستند به تصویر کشیده است. دریاچه‌ی خونین در پلان دوم تصویر، سیب‌ پوست‌کنده‌شده روی میز و تکه‌های گوشت خام روی آن، همه نمادهایی از خشونت و ماهیت وحشی انسان هستند.

گفتنی‌ست دالی علاقه‌ی خاصی به ویلیام تل یا گیوم تل قهرمان سوئیسی داشته و تابلویی از او را به‌تصویر درآورده است. سیبی که روی سر مرد به حالت تعادل ایستاده، بیننده را به یاد این قهرمان و تیراندازی به سیب قرارگرفته روی سر پسرش می‌اندازد و البته سیب پوست‌کنده‌شده‌ی روی میز می‌تواند نمادی ناامیدکننده از شکست این قهرمان باشد.

یکی از دیگر نکات این تابلو کشویی‌ست که از آن جسمی شبیه به تکه‌ای گوشت بیرون آمده. این ترکیب در بسیاری از دیگر آثار دالی هم دیده می‌شود، کشو نمادی از ناخودآگاه انسان و تکه‌ی گوشت نمادی از خوی طبیعی و غیرانسانی اوست که در این ناخودآگاه نهفته است.

 

 

سالوادور عجیب

 

 

" هر روز صبح وقتي از خواب بلند مي شوم، با خودم مي گويم چه لذتي بالاتر از اينکه مثل «سالوادور دالي» باشي؟! و سريع از خودم مي پرسم امروز چه کار شگفت انگيزي خواهد کرد اين سالوادور دالي؟!» اين جملات را کسي درباره نقاش، مجسمه ساز و گرافيست اسپانيايي «سالوادور دالي» نگفته است. اينها اظهارنظرهاي خود او درباره خودش است! دالي فردي خيال پرداز بود که براي جلب توجه ديگران کارهاي عجيبي مي کرد و حرف هاي عجيبي مي زد. همين تفاوت شخصيت هم باعث مي شد تا توجه بيشتري به نقاشي هاي او نشان داده شود . "