اثر تصلیب

 

 تابلوی تصلیب یکی ازمشهورترین نقاشی های سالوادور دالی و از خلاقانه ترین آن هاست.دالی در تابلوی تصلیب توانسته به علاقه ی همیشگی خود ، یعنی پیوند علم و مذهب ، و البته ارتباط شان با هنر عینیت بخشد و در عین خلق تابلویی کاملا مدرن و فراواقع ،عناصر نقاشی کلاسیک را ،با ترسیم متفاوت فرم لباس ها و نور پردازی ، در اثر بگنجاند. دالی تحصیلات ابتدایی خود در نقاشی را تحت نظر مدرسان هلندی سپری کرد ، هنرمندان کشوری که سنتی دیرینه در زمینه ی نورپردازی در آثار هنرمندان اش وجود دارد.

 در این تابلو سالوادور دالی عیسی مسیح را برصلیبی مشابه یک ابر مکعب چهار بعدی و با فاصله از سطح زمین تصویر کرده است. تصویر مسیح برصلیبی این چنینی ، روی گرداندن او از مخاطب ، حذف آثار جراحات و تاج خار از سرعیسی و نقاشی میخ هایی که مسیح را به صلیب کشیده اند با فاصله از بدن او ، همه در کنار هم تلاشی هستند برای تاکید بر وجه خدای گونه ی مسیح.

در پایین تصویر دالی مریم مجدلیه را ، ایستاده بر سکویی فراتر از سطح زمین ، در حالی به تصویر درآورده که به عیسی می نگرد و سطح زمین هم همانند بسیاری از دیگر آثار دالی به صورت سطحی چهارخانه سیاه و سفید کشیده شده است.

 

یکی از نکات جالب این تابلو ، که البته تنها ازنزدیک یا در تصاویر نقاشی با بزرگ نمایی و کیفیت بسیار بالا قابل مشاهده است ، این است که پنج تصویر از گالا ، همسر دالی که الگوی مریم مجدلیه هم هست ، روی زانوی راست عیسی ، و پنج تصویر از خود دالی روی زانوی چپ او تصویر شده اند.

سالوادور دالی تابلوی تصلیب خودرا یک " کوبیسم متافیزیکی متعالی " توصیف کرده .این تابلو با رنگ روغن روی بوم با ابعاد 194.3 * 123.8 سانتی متر کشیده شده و اکنون در موزه ی متروپولیتن نیویورک نگهداری می شود.

 

 

333333

 

 

" هر روز صبح وقتي از خواب بیدار مي شوم، با خودم مي گويم چه لذتي بالاتر از اينکه مثل «سالوادور دالي» باشي؟! و سريع از خودم مي پرسم امروز چه کار شگفت انگيزي خواهد کرد اين سالوادور دالي؟!» اين جملات را کسي درباره نقاش، مجسمه ساز و گرافيست اسپانيايي «سالوادور دالي» نگفته است. اينها اظهارنظرهاي خود او درباره خودش است! دالي فردي خيال پرداز بود که براي جلب توجه ديگران کارهاي عجيبي مي کرد و حرف هاي عجيبي مي زد. همين تفاوت شخصيت هم باعث مي شد تا توجه بيشتري به نقاشي هاي او نشان داده شود ... "