این اتود چیست که عالم همه دیوانه اوست ؟

تاریخچه و مخترع مداد نوکی 

مداد نوکی جزو نوشت‌افزارهایی است که از سنین دبستان تا مقاطع بالا از آن استفاده می‌شود. این مداد‌ها، قابلیت ماندگاری بالایی دارند و می‌توان با قرار دادن نوک در آن‌ها برای نوشتن، رسم و طراحی از آن‌ها استفاده کرد که دارای ویژگی‌های خاصی هستند  از جمله آنکه هسته یا مغز آن از گرافیت و رنگدانه جامد هستند که دارای قابلیت تعویض است طرز کار مداد اتود به این صورت است که مغز درون آن توسط دکمه ای که به فنری متصل است، به تدریج بیرون می آید. مغزی مداد نوکی در اندازه ها و ابعاد مختلف است، که متداول ترین آن سه دهم و پنج دهم و هفت دهم و نه دهم می باشد. این اندازه ها بر اساس نوع نرمی و سفتی نوک مداد مشخص می شود،

مدادهای نوکی و یا اتد اولیه به شکل امروزی نبودند، و با سرب ساخته می شدند. بعدها یعنی در سال 1565 شخصی به نام کانراد گیسنر که فردی اهل سوییس بود توانست مدادی را بسازد که به صورت دستی تنظیم می شد اولین فردی که شروع به ساختن مدادهای اتود به سبک امروزی نمود شخصی به نام پاندورا در سال 1791 بود در سال 1822 مداد نوکی امروزی ساخته شده توسط سامپسون ماردان و جان ایزاک هاوکینز به ثبت رسید ، کارخانه تولید این مدادها در سال 1837 که توسط ماردان تاسیس شده بود، در جنگ جهانی دوم بمباران و نابود شد

بعدها در سال های 1822 تا 1874 ساخت تمام مدادهای اتود جهت پیشرفت ادامه یافت ، با این حال درسال در سال 1877 اولین مدادهای نوکی با ساختار پیچ و دکمه ای برای فشار ساخته شد اما در سال 1915 فردی ژاپنی به نام توکوجی هایاکاوا مدادهای مکانیکی پیشرفته را ساخت و در شهرهایی نظیر توکیو و اوزاکا توسعه داد در سال 1939 به بعد مدادهای مکانیکی با توجه به شماره و مدل تنوع بیشتری گرفتند که از جمله سایز آنها 0.3، 0.5، 0.7، 1.3، 1.4 هستند که هنوز هم این ابعاد مداد ساخته می شوند. ابعاد و مدل های این مدادها بر اساس ضخامت مغزها تعیین می گردد.

 

 

13534634

 

 

ساختار مدادهای اتود امروزی 

امروزه مدادهای اتودی که در بازار موجود هستند، شامل اجزای پیشرفته تری می باشند. بخش های مهم آنها شامل یک محفظه نگهدارنده مغز مداد، و همینطور دو یا سه فک که درون آنها برای هدایت مغزها به سمت پایین نوک مداد قرار داده شده اند عملکرد فک ها طوری است که وقتی به انتهای مداد فشار وارد می شود، فک ها حرکت کرده و مغز را به پایین نوک مداد هدایت می کند. این فک ها بعد از اتمام فشار دوباره به وسیله فنری که درون محفظه نگهدارنده مغز وجود دارد در جای اولیه خود قرار می گیرند.

 

نوع سه نظام ، پلاستیک یا فلز

 

 

123456789

 

اغلب ، همه ما تجربه استفاده از اتودهایی را داریم که نوک آن سریع و بدون هیچ استفاده ای می شکند و به اصطلاح نوک آن خورد میشود ، دلیل این امر استفاده از سه نظام هایی از جنس پلاستیک است ، شاید جالب باشد که بدانید سه نظام یک اتد یکی از مهم ترین اجزای یک مداد نوکی است ، اصولا سه نظام های یک مداد نوکی را از پلاستیک و یا مس و یا برنج میسازند که بهترین متریال آن مس است که باعث طول عمر و عدم خورد شدن نوک در آن می شود.

   

انواع متداول مدادهای اتود امروزی

مدل مدادهای اتود امروزی طوری طراحی شده است که از شکستن نوک مداد جلوگیری می شود. نوک ها در اندازه های دو الی 5.6 میلی متری ساخته شده اند. برای مغزهایی با ضخامت زیاد نیازی به قرار دادن مغز در درون محفظه نیست اما اگر مغزها نازک باشد، می توان به تعداد دو الی سه عدد را درون محفظه مداد اتود قرار داد. انواع مداد نوکی از لحاظ طراحی نیز به مداد نوکی پیچی ، درفتینگ یا مهندسی ، لرزشی، اتوماتیک، مداد اتود پاک کن دار تقسیم می شوند.

 

فشاری

در اغلب مداد نوکی‌ها کافی‌ست با انگشت شصت انتهای مداد را فشار دهید تا نوک آن بیرون بیاید. با هر بار فشردن سرِ مداد، چند میلی‌متر به نوک اتود اضافه می‌شود.

 

اتوماتیک

گاهی ممکن است زیادی نوک اتود بیرون بیاید و بشکند، به‌خصوص اگر مداد در دست بچه‌ها باشد. راه حل آن، خرید مدل اتوماتیک است. در این مدل‌ها تا زمانی که نوک مداد تمام نشده، شارژ نمی‌شود. هر زمانی که نوک اتود تمام شد، به‌صورت خودکار چند میلی‌متر پایین می‌آید و دوباره به‌ نوشتن ادامه می‌دهید.

 

لرزشی

در بعضی از مدل‌ها، گذشته از این‌که می‌توانید با فشار دادن انتهای مداد به نوک آن اضافه کنید، گزینه‌ دیگری هم دارید. به این ترتیب که مداد را چند بار تکان می‌دهید، به نوک اتود ضربه وارد می‌شود و بیرون می‌آید.

 

دکمه کناری

در بعضی از مدل‌های مداد اتود با فشار دادن دکمه‌ای که کنار انگشتان قرار دارد، راحت‌تر می‌توانید نوک را شارژ کنید.

 

محفظه‌دار برای چند نوک

 

دسته‌ای از مداد‌ها برای طراحی به‌کار می‌روند و چند محفظه برای نوک‌هایی با ضخامت مختلف دارند. به این ترتیب طراح می‌تواند حالت اتود را عوض کند و از ضخامت‌های مختلف برای کارش استفاده کند. معمولا بدنه‌ محفظه شفاف است تا به‌خوبی سایزهای مختلف دیده شوند.

 

درفتینگ یا مهندسی

 

این دسته از اتودها با توجه به طراحی ارگونومیک و دقت نگارش بسیار زیادی که دارند بسیار مورد توجه طراحان و نقشه کشان و مهندسان و دانشجویان قرارگرفته است.

 

اتود های سالوادور

اتودهای سالوادور که برای تولید آن  از بدنه و اتصالات استیل ، برنج ، پلاستیک های ABSاستفاده شده است ، یک سبد متنوع که کلیه نیاز های مصرف کنندگان را در بر میگیرد شامل میشود ، چرا که استفاده از سه نظام تمام مس و اتصالات برنج و بدنه استیل و همچنین رزین ABS  شفاف و رنگی  و همیبنطور استفاده از بهترین کیفیت پاککن در کلاهک آن باعث شده تقریبا تمام نیاز های مصرف کننده اعم از دانش آموز دانش جو و مهندسان و ... را برای طراحی و نگارش در یک مداد نوکی گرد هم اورده بیاورد ؛ و باعث شده که بتوانند با خیالی آسوده در نگارش و محاسبه های طولانی مدت از دوست سالوادوری خود کمک بگیرند.

 

شما تجربه استفاده از اتود استیل سالوادور را دارید ؟

برند سالوادور در فروردین 1397 توسط گروه شرکت های متین پارس ثبت و فروش آن به شرکت متین پارس کیاراد واگذار شد ؛ این برند که در دسته محصولات مصرفی قرار میگیرد ، کالاهای نوشت افزاری نظیر انواع اتود(مدادنوکی) ، انواع خودکار oil pen – Mix Oil and Gel Pen- Ballpoint Pen – Gelpen ، انواع هایلایتر و مارکر و همچنین انواع دفاتر نوت بوک تولید شده در کشور های ایران ، آلمان ، ژاپن ، چین ، هند و ... را شامل میشودبرند سالوادور در فروردین 1397 توسط گروه شرکت های متین پارس ثبت و فروش آن به شرکت متین پارس کیاراد واگذار شد ؛ این برند که در دسته محصولات مصرفی قرار میگیرد ، کالاهای نوشت افزاری نظیر انواع اتد (مدادنوکی) ، انواع خودکار oil pen – Mix Oil and Gel Pen- Ballpoint Pen – Gelpen ، انواع هایلایتر و مارکر و همچنین انواع دفاتر نوت بوک تولید شده در کشور های ایران ، آلمان ، ژاپن ، چین ، هند و ... را شامل می شود ...